Beste bekwamers,
Het is lekker fris buiten en dus vroeg in de ochtend krabben als je dienst om 7.00 uur start. Vorig jaar om deze tijd zaten we nog in een lockdownsituatie en begin 2021 was er zelfs nog een avondklok. Je mocht alleen met een verklaring na 21:00 uur de weg op om zorg te verlenen. Gelukkig hebben we de vrijheid weer terug en is het jaar weer voorbijgevlogen.
In deze nieuwsbrief informeren we je over ons keurmerk en informatie wat de WTZA voor jou betekent, ook als je alleen via bemiddeling werkt.
Met vriendelijke groet,
Frans Bon
Maak kennis met Stephan
Sinds 1 juli hebben we versterking op ons kantoor in Arnhem! Stephan Gerritsen ondersteunt ons daar nu drie dagen per week. Hij voert onder andere gesprekken met nieuwe zzp-ers en leads, zet diensten uit en beantwoordt mails en telefoontjes.
“Ik heb het heel erg naar mijn zin bij Bekwamer in Zorg. Wat ik vooral fijn vind, is dat ik de praktijk kan meenemen naar kantoor. En dat ik nu de zorg voor mijn zoon wél goed kan combineren met mijn werk. Anders kreeg ik dat nooit voor elkaar. Nu bepaal ik zelf mijn eigen rooster, en kan ik ’s ochtends eerst mijn zoon naar school brengen. Dan ga ik daarna lekker aan het werk!” Stephan is namelijk nog steeds actief als zzp-er in de zorg: als Verzorgende IG bij een verzorgingshuis in Velp.
Vroege voorliefde voor de zorg
De voorliefde voor de zorg zat er al vroeg in: hij had een goede band met zijn oma. Stephan ging trouw elke dag even langs om voor haar te zorgen. Toch koos hij pas op latere leeftijd ervoor om de overstap te maken naar de zorg. “Ik aarzelde eerst maar ik ben die opleiding toch gewoon gaan volgen. En ik heb er geen moment spijt van gehad. Mijn hart ligt nu eenmaal bij de zorg!”
Klik met de bewoners
“Ik vind het mooi om juist met cliënten met dementie een band op te bouwen. Om de bewoners echt even aandacht te geven. Soms heb ik het idee dat die mensen al ‘afgeschreven’ zijn en dat is natuurlijk helemaal niet zo. Ik kijk vooral wat er nog wél kan. Ik kan er echt trots op zijn als ik een klik heb met de bewoners. Als ze mij wel herkennen, en zelfs mijn naam onthouden. Als ze blij zijn om me te zien. Zeker als een cliënt op andere momenten opstandig of lusteloos is.”
Zonder aandacht kun je niet in de zorg
“Cliënten blij maken is soms zo makkelijk. Door een keer iets heel eenvoudigs met een cliënt te doen als samen op de duo fiets naar de supermarkt te gaan. Daar doe je het voor. Sterker nog: zonder die aandacht te willen geven kun je niet in de zorg. Bewoners eten geven en wassen kan iedereen bij wijze van spreken. Het gaat er voor mij om echt iets te kunnen betekenen.”
ZZP-keurmerk NBBU
Het Certificaat Keumerk ZZP-bemiddeling is positief bevonden voor de Coöperatie Bekwamer in Zorg U.A.
Het huidige NBBU-keurmerk zzp-bemiddeling
Voor het huidige NBBU-keurmerk zzp-bemiddeling komen organisaties in aanmerking die intermediaire diensten verrichten aan zzp-er’s en/of opdrachtgevers en zich daarbij willen houden aan de gestelde normen. Organisaties willen met dit keurmerk aantoonbaar transparant zijn over hun rol en dienstverlening. Het keurmerk biedt daarmee een indicatie voor betrouwbaarheid en professionaliteit. Soms is het onduidelijk wat zzp-bemiddeling inhoudt en wat de toegevoegde waarde van een intermediair is.
Het doel van het keurmerk zzp-bemiddeling is daarom:
- De rol en dienstverlening van de intermediair te verduidelijken;
- Het aanbrengen van marktordening op basis van objectieve eisen waaraan de keurmerkhouder zich committeert.
Het huidige (algemene) NBBU-keurmerk zzp-bemiddeling kent twee soorten normen:
Normen met betrekking tot het voldoen aan de wet- en regelgeving met betrekking tot de administratie van de onderneming en normen met betrekking tot de feitelijke dienstverlening van de onderneming.
De administratieve normen hebben in het bijzonder betrekking op de identificatie van de onderneming, algemene eisen aan de administratie en ten slotte op het voeren van een juiste omzetbelastingadministratie.
De dienstverleningsnormen zien op controles en vastleggingen met betrekking tot de te bemiddelen zzp’er, de te gebruiken contracten en transparantie over de zzp’er richting de opdrachtgever.
Gratis webinar voor ZZP-ers in de zorg
ZZP-erindezorg.nl biedt verschillende gratis informatie webinars aan voor ZZP-ers in de zorg. Hiermee worden ZZP-ers in de zorg geholpen om te het voldoen aan de wet- en regelgeving.
Het Wtza webinar voor ZZP-ers in de zorg.
In dit webinar wordt er meer verteld over wat de Wtza voor jou als zzp’er in de zorg betekent.
- Wat verwacht de Wtza van zzp’ers?
- Hoe zit het met de meldplicht voor zzp’ers?
- Welke eisen zijn van toepassing?
We leggen uit hoe je naar de Wtza kunt kijken en wat er van je verwacht wordt.
Wil jij je kennis vergroten? Reserveer dan snel je plek!