Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Hoe bekwaam is de oververmoeide zorgprofessional?

Als zzp*er in de zorg plan jij zelf je diensten in. Jij beheert je eigen agenda en jij bepaalt zelf je beschikbaarheid voor opdrachtgevers. Hoe aanlokkelijk is het dan om, als je agenda het toelaat, zoveel mogelijk diensten bij verschillende opdrachtgevers in te vullen? Dat verdient lekker, toch? Maar is het wel verstandig? Hoe waak je voor oververmoeidheid? En wat als je door oververmoeidheid fouten maakt tijdens je werk?

Tekenen van over oververmoeidheid

Oververmoeidheid is geen kwaal op zich, maar wel een teken dat serieus genomen moet worden: oververmoeidheid kan leiden tot ernstige fysieke en mentale klachten. En – niet onbelangrijk – het kan van grote invloed zijn op je werk. Maar hoe herken je oververmoeidheid? Let goed bij jezelf op de volgende tekenen:

  • Duizeligheid of misselijkheid 
  • Jeukende, prikkende ogen 
  • Pijnlijke spieren en gewrichten 
  • Prikkelbaar humeur en schommelende emoties
  • Futloosheid en lusteloosheid
  • Moeite met concentreren en focussen
  • Bijna ongelukken

Constateer jij enkele van deze tekenen bij jezelf? Neem ze serieus en zorg goed voor jezelf. 

Tips tegen oververmoeidheid

Als je bij jezelf tekenen van oververmoeidheid bespeurt, is het zaak extra goed voor jezelf te zorgen. 

  • Neem eens wat vaker gas terug, kijk of je misschien teveel werkt of naar de samenstelling van je (nacht)diensten
  • Het klinkt misschien tegenstrijdig maar juist bij vermoeidheid kan sporten helpend zijn. Sporten is gezond voor hart- en bloedvaten. Het vergroot je weerbaarheid én sporten zorgt voor de aanmaak van endorfinen, een stofje dat je geluksgevoel verhoogt en je stresshormonen (cortisol) verlaagt. 
  • En wat dacht je van de invloed van voeding? Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor een stabiele energievoorraad. Zorg dat je minder toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten eet en meer complexe koolhydraten zoals groenten, fruit, peulvruchten en volkoren producten. Deze worden langzamer tot glucose afgebroken. Hierdoor geven ze je langdurig energie. Daarnaast kan bij (veel) nachtdiensten de juiste voeding je helpen om fit te blijven. 

Vind je het moeilijk om te onderzoeken waar bij jou de knelpunten zitten en hoe je kan sturen op jouw fitheid? Twijfel je waar je oververmoeidheid vandaan komt? Stap op tijd naar de huisarts of overweeg een (wandel)coach. Kosten aftrekbaar 

Hoe zit het met aansprakelijkheid?

Oké, je bent een bekwame zorgprofessional, je zorgt goed voor jezelf en toch gebeurt het dat na een periode intensief werken en overuren draaien, de oververmoeidheid zijn tol begint te eisen. Je wordt minder scherp en de vermoeidheid heeft zijn invloed op je werkzaamheden. Je maakt fouten. Een klacht vanuit de cliënt of zorginstelling kan een pijnlijk gevolg zijn voor je carrière als zelfstandige. Stel altijd jezelf wel kritisch de vraag ‘hoe bekwaam ben ik nog, als ik niet op mijn fitheid en gezondheid let?’

Bekwamer in zorg, zo werkt ‘t!