Als zzp*er in de zorg wil je natuurlijk dat je cliënten tevreden zijn. Je werkt zorgvuldig en met liefde voor je vak. En toch kan het gebeuren … een klacht. Geen paniek! Een goede klachtenregeling helpt je om professioneel en effectief met klachten om te gaan. Laten we eens kijken hoe dat werkt.
Eerste hulp bij klachten via Bekwamer
Heb je via Bekwamer bij een opdrachtgever gewerkt en onverhoopt een klacht ontvangen? Dan zijn wij je eerste aanspreekpunt. We ondersteunen je met onafhankelijk advies. In vrijwel de meeste gevallen lukt het om met goede communicatie en afspraken de klacht af te handelen.
Een klachtenregeling voor je eigen onderneming
Werk je ook voor andere opdrachtgevers? Een klachtenregeling is als een EHBO-kit voor je zorgpraktijk. Het is er om problemen snel en netjes op te lossen. Bovendien is het wettelijk verplicht voor alle zorgaanbieders, dus ook voor jou als zzp*er. Het laat zien dat je serieus bent over je werk en dat je bereid bent om te leren van feedback. Een klachtenregeling is onderdeel van de Wkkgz en de Wtza.
Wat staat er dan in zo’n klachtenregeling? Een goede klachtenregeling bevat een aantal belangrijke onderdelen. Een klachtenfunctionaris: iemand die de klacht in eerste instantie behandelt. Een geschilleninstantie: als de klacht niet opgelost kan worden, kan deze instantie een bindende uitspraak doen.
Bij het kiezen van een goede klachtenregeling let je op in ieder geval op twee punten: kosten en dekking. Sommige aanbieders vragen een jaarlijks bedrag, terwijl anderen werken met een eigen risico. Let goed op wat voor jou het meest voordelig is.
Zorg er ook voor dat de regeling past bij jouw specifieke zorgsector. De Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg) is bijvoorbeeld van toepassing op de bredere gezondheidszorg.
Op de website zzp-erindezorg.nl staat een handige checklist voor het kiezen van een klachtenregeling. Of kijk op de website van Solopartners wat zij voor je kunnen betekenen.