Bij Bekwamer begrijpen we dat het voor zzp*ers erg vervelend is wanneer een opdrachtgever een dienst op het laatste moment annuleert. Het betekent vaak een verloren werkdag en gemiste inkomsten. Helaas is het zo dat het risico en de gevolgen van annuleringen binnen 24 uur op dit moment bij de zzp*er liggen. Dit is een realiteit die hoort bij het ondernemerschap.
Tot op heden zijn er geen vaste afspraken over compensatie vanuit Bekwamer bij dergelijke annuleringen. Wel willen we benadrukken dat we deze situaties serieus nemen. We zijn actief in gesprek met opdrachtgevers om te kijken hoe we dit soort last-minute wijzigingen zoveel mogelijk kunnen voorkomen.
Nieuw: compensatie bij nieuwe opdrachtgevers
Om beter om te gaan met deze situaties, hanteren we vanaf nu een nieuwe regeling bij nieuwe opdrachtgevers. In het samenwerkingscontract wordt vastgelegd dat bij annulering binnen 24 uur er standaard 3 uur gefactureerd wordt. De opdrachtgever kan er dan zelf voor kiezen of zij de zzp*er voor die 3 uur alsnog willen laten komen of niet. Deze compensatie geldt dus niet voor opdrachtgevers die al aan ons verbonden zijn, omdat hier al contracten mee zijn afgesloten. Wél hebben we hen op het hart gedrukt zorgvuldig om te gaan met last minute annuleringen.
De nieuwe afspraak is bedoeld als een vorm van compensatie en erkenning van het ongemak dat een late annulering met zich meebrengt. We hopen hiermee een eerlijker speelveld te creëren voor onze professionals, terwijl we blijven werken aan duurzame afspraken met opdrachtgevers.